Małymi krokami do wielkich celów

Udostępnij w social media

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

Małymi krokami do wielkich celów

Czy człowiek może przenieść sam z jednego końca ulicy na drugi dziesięć ton węgla? Może. Nosząc w wiaderku.

A jak pokonać na piechotę siedem mil, bez siedmiomilowych butów? Stawiając mniejsze kroki.

Czy człowiek może poruszać się z prędkością rakiety? Może, jeśli jest w rakiecie.

Życie w biznesie wymaga nieustannego wyznaczania sobie ambitnych celów. Zadawania ciekawych pytań i poszukiwania właściwych odpowiedzi. Są dwie cechy menedżera, które pozwalają na skuteczne działanie. Pierwsza z nich to kreatywność, która pozwala tworzyć rzeczy nowe i osiągać cele mimo tego, że inni mówią „niemożliwe”. Druga z nich to pracowitość i zbliżanie się do celu dzięki systematycznemu i konsekwentnemu realizowaniu krok po kroku wielkich planów. Obie idą ze sobą w parze. Kreatywne pomysły wymagają wielu kroków, by mogły zostać zrealizowane, a drobne kroki wymagają wizji i odwagi, by czasem postawić je w miejscach, w których nikt ich wcześniej nie stawiał.

Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo, bądź jesteś menedżerem, szukasz sposobów, by osiągnąć jak najlepsze wyniki. Planujesz, podejmujesz działania, oceniasz rezultaty. Dokonujesz wyborów.

Wiele sukcesów i spektakularnych osiągnięć, które podziwiamy słuchając, bądź czytając o nich wymagało pracy i niezliczonych małych kroków, których nie widzimy, ale które trzeba było postawić, by złożyły się na wielkie osiągnięcie.

Dziś dzielę się z Tobą podejściem które sprawdza się wówczas, gdy zamierzasz osiągnąć ambitne cele.

Jak efektywnie stawiać małe kroki, aby pójść daleko naprzód?

Czy zdarzyło się Tobie zaplanować precyzyjnie krok po kroku wszystkie niezbędne działania, jakie musisz wykonać, aby osiągnąć cel i stwierdzić, że realizacja planów zajmie dwa razy więcej czasu, niż możesz na to przeznaczyć? Co robisz wówczas?

PERFEKCJONISTA

Jeśli jesteś perfekcjonistką, bądź perfekcjonistą, osobą ambitną, możesz dojść do wniosku, że należy pracować bardziej intensywnie, aby zrealizować wszystkie cele w założonym wcześniej czasie. W dłuższej perspektywie tak intensywna praca bez wsparcia innych osób i wysiłek bez przerw na odpoczynek może odbyć się kosztem zdrowia i ograniczyć możliwość dalszego działania.

MENEDŻER W „LEPSZYCH CZASACH”

Jeśli masz skłonności do odkładania trudnych zadań na później, możesz odłożyć projekt do chwili, gdy nadejdą „lepsze czasy” i będziesz mogła, będziesz mógł rozpocząć go bez ryzyka, że inne zadania przeszkodzą w jego realizacji. Taki moment może jednak nie nadejść. Zawsze pojawią się zadania, które jeszcze bardziej odsuną w czasie rozpoczęcie prac.

MISTRZ ROZWIĄZAŃ OPTYMALNYCH

Jeśli masz skłonności do eliminowania wszystkiego, co opóźnia osiąganie celu, możesz podjąć decyzję, że niektórych prac nie wykonasz. Podejmiesz się wyłącznie tego, co będzie w danej chwili optymalne.

Każdy kompromis ma jednak cenę. Możesz osiągnąć cel, lecz kosztem jakości. Zrealizujesz projekt optymalny w danej sytuacji, ale kosztem wykorzystania jego potencjału.

W każdym z tych przypadków, tj. jeśli zdecydujesz się samodzielnie wykonać wszystkie czynności pracując zbyt intensywnie, jeśli odłożysz realizację projektu na później, bądź zrezygnujesz z wykonania części zadań, efekt może nie spełnić Twoich oczekiwań, bądź nie zrealizujesz skutecznie założonych celów.

Są trzy zasady zwiększonej efektywności w biznesie, które warto stosować niezależnie od tego, czy działasz na małą, czy bardzo dużą skalę. Jeśli chcesz zrealizować ambitny projekt, w którym kroków do wykonania jest wiele, a czasu na dotarcie do celu jest mało:

  1. Planuj precyzyjnie, działaj kreatywnie.

  2. Rozpoznaj siły hamujące i wyeliminuj je.

  3. Rozpoznaj siły sprzyjające i wykorzystaj je.

Planuj precyzyjnie, działaj kreatywnie. Dokładnie wyznacz cel. Im bardziej precyzyjne go określisz, tym większa koncentracja na tym, co chcesz osiągnąć. Zaplanuj w drobnych krokach, jak pokonasz Twoje siedem mil do celu. Kreatywnie planuj, jak wykorzystać zasoby, którymi dysponujesz. Jedną z moich ulubionych technik, twórczego myślenia i działania, którą wykorzystuję w codziennej pracy jest technika, którą można nazwać tytułem książki Paula Ardena „Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie”. Mój przykład – zamiast myśleć o tym, co chcę z tej współpracy osiągnąć, zastanawiam się najpierw nad tym, co chciałabym w tę relację wnieść, co chciałabym dać. Jeśli widzę przeszkodę, natychmiast myślę o tym, jak mogę ją pokonać i czego się dzięki temu nauczę. Przeszkody paradoksalnie pozwalają szybciej iść naprzód niż niejedna prosta ścieżka. Przede wszystkim uczą myślenia. Dzięki nim menedżerowie nabierają doświadczenia i stają się bardziej kreatywni.

Rozpoznaj siły hamujące i wyeliminuj je. To druga zasada, którą kieruję się w biznesie. Często wiele wysiłku i energii wkładamy w to, żeby ruszyć z miejsca i przyspieszyć nie przywiązując wagi do sił, które nas w tym miejscu skutecznie zatrzymują. Planując osiąganie celu działam w myśl zasady „aby ruszyć do przodu trzeba najpierw zwolnić hamulec, a dopiero potem wcisnąć gaz”. Rozpoznając siły hamujące rozglądam się nie tylko wokół siebie, ale staram się sprawdzić, co sama powinnam przestać robić, co zacząć robić i co zmienić, aby wyeliminować to, co oddala mnie od osiągania celu.

Rozpoznaj siły sprzyjające i wykorzystaj je. Każdy menedżer mógłby wymienić własną listę sił, które sprzyjają mu w realizacji celów biznesowych. Jedną z największych sił sprzyjających w realizacji moich projektów jest współpraca. Niezależnie od tego, czy prowadzisz dużą firmę, czy działasz jednoosobowo, za niejednym Twoim sukcesem stoi współpraca z innymi ludźmi. Ich doświadczenie, ciekawe pytanie, kompetencje, życzliwość, czy czas, który mają dla Ciebie. To pozwala również pokonać niedoskonałości, do których (mimo licznych zalet) może przyznać się „Perfekcjonista”, „Menedżer z lepszych czasach”, czy „Mistrz rozwiązań optymalnych”. Współpraca pozwala Perfekcjoniście osiągnąć cele w założonym czasie i na zaplanowanym poziomie, jeśli zaprosi on do swojego projektu specjalistów, którzy rozumieją jego wymagania. „Menedżer w lepszych czasach”, dzięki współpracy może rozpocząć projekt nie odkładając go na później, a „Mistrz rozwiązań optymalnych” może zaplanować pracę tak, by wykonane zostało każde działanie, które jest niezbędne, by osiągnąć najlepszy efekt. Moim szczęściem jest spotykać ludzi, od których stale mogę się uczyć.

W biznesie są takie kroki, które można i trzeba przyśpieszyć i takie, których przyśpieszyć się nie da. Trzeba je po prostu bardzo porządnie wykonać. Prowadząc firmę, realizując projekty staram się patrzeć daleko, mierzyć wysoko oraz doceniać wagę małych kroków, które prowadzą do osiągnięcia celu.

Jeśli jesteś menedżerem, prowadzisz własną działalność gospodarczą i chcesz podnieść skuteczność w osiąganiu celów biznesowych, zapraszam do kontaktu w sprawie szkoleń i mentoringu menedżerskiego na: kontakt@smc-consulting.pl.

Życzę realizacji ambitnych celów biznesowych i ciekawych doświadczeń z każdym krokiem na drodze do celu!

Sylwia Michalak

powrót na stronę główną bloga

rozwiń KOMPETENCJE NIEZBĘDNE W BIZNESIE

NewslEtter

Aby być zawsze na bieżąco ze wszystkimi szkoleniami, publikacjami oraz aktualnościami, dodaj swój adres do newslettera.

ZApisz się

Ta strona korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Kontynuując przeglądanie strony akceptujesz pliki cookies.
Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej informacji